תקשיבי, את בן אדם כזה מורכב!

pexels-ds-stories-9227508

תקשיבי, את בן אדם כזה מורכב!!!

את בן אדם אחד נכון?

אבל מה זה אומר להיות שלימה?

מהו דבר שצריך להשלים? פאזל.

ואיך משלימים אותו? ע"י חיבור של כל החלקים.

שלימות קורה כשיש הרבה חלקים, שמתחברים לדבר אחד ונהיים שלם.

וכך אפשר להגדיר אותנו.

כי אנחנו לא דבר אחד!

אני גם אישה אבל גם אמא. אני גם כועסת לפעמים אבל גם שמחה. אני לפעמים ילדותית מאד ומגיבה בלי לחשוב, ולפעמים אחראית ובוגרת. אני גם מוכשרת אבל כם לפעמים מתעצלת. אני גם ספונטאנית ולפעמים חרדה. אני גם וגם.

אני מורכבת ממלא חלקים. האישיות שלי, ההעדפות שלי, הרגשות, המחשבות, התפקידים שלי בחיים, הרצונות, הדברים שעברתי. 

אנחנו מורכבים מכ"כ הרבה.

הדבר היחיד שהוא אחד, זה הנפש האלוקית שלי, שהוא חלק מהקב"ה- שהוא אחד ויחיד!

חלקי צל- החלקים שלא בא לי להכיר בהן

יש חלקים שיותר כייף לקבל ולהראות לעולם, כמו החלק השמח שבי או החלק המוכשר ויש חלקים שנקראים חלקי צל. אלו החלקים שאני מתביישת בהם ומנסה להסתיר אותם. שונאת אותם. לא משלימה איתם. יתכן שזה החלק הכועס שבי. יתכן שזה החלק המקנא שאני מאד מתביישת בו. יתכן שזה אפילו משהו שאין לו קונטציה שלילית, אבל לי זה מרגיש כמשהו לא טוב. אולי החלק האימהי שבי מרגיש כחלק לא טוב כי אני מרגישה שאני לא מצליחה להיות אמא מספיק טובה.
לכולנו יש חלקי צל.
וככל שנסתכל בעיניים, נתבונן, לא נשפוט, אלא נתייחס בכבוד לחלקים האלו, נוכל להשלים איתם ולהרגיש יותר שלמים כבני אדם ויותר שמחים.
שלמים עם מי שאנחנו, וגם איך שהקב"ה ברא אותנו ואת כל החלקים שבנו .
קוראים לזה, אהבה ללא תנאי. כמו שאנחנו משתדלים לאהוב את הילדים שלנו ללא תנאי, לא מגיע גם לנו להיות אהובים, עם כל החלקים שבנו, ללא תנאי??

נעים מאד, אני עצבנית, ואני חלק ילדי שבך!

כשאני כועסת/ מקנא, מגיעה לרגשות שמרגישים לי "לא מותאמים" לסיטואציה, זה בגלל שהחלקים האלו יכולים להיות מעבר שלי, מהילדות שלי.
אני מזמינה אותך להתייחס לחלק הזה כחלק ילדי.
בחיים, איך אנחנו מתבגרים והופכים מילדים למבוגרים? ע"י זה שאנחנו עוברים שלבי התפתחות ומקבלים מענה בכל שלב. כשלא קיבלתי מענה לשלב מסויים ולצורך מסויים, החלק הזה בתוכי ישאר באופן ילדי ויגיב כמו שילד יגיב.
לדוגמא, אם אני חוויתי הרבה חוויות של חוסר אונים בילדות, ולא קיבלתי מענה, אז היום כשאני מרגישה פגועה ונפגשת בחוסר אונים שוב, אני מגיבה כילדה. כי הילדה הזאת לא קיבלה מענה וכל פעם שכואב זה לוחץ על נקודה כואבת ורגישה, והילדה מתעוררת שוב ובוכה להתייחסות.
אז אני שופטת את עצמי ואומרת, למה אני נפגעת כמו ילדה? איזה תינוקת אני!
וככה אנחנו בעצם נותנים לילדה הזאת מכה כי היא התנהגה בצורה לא מתאימה או לא נעימה!!
ראית פעם ילד שנופל ובוכה או אפילו צורח וההורה בא, ובמקום להרגיע נותן לילד מכה?? אני מקווה שלא!
כשילד נופל או טועה, הוא צריך אמפטיה, הבנה, וקבלה. הוא נפל ושרט את הברכיים, הוא צריך מישהו שירים אותו וייתן נשיקה בברך.
ובנוסף, ילד חייב הובלה והדרכה ברורה של מבוגר, כדי שלא יפול שוב. זה תרכובת של אהבה וקבלה, ביחד עם גבולות והדרכת המבוגר.

תהיי הנהג של האוטובוס שלך ותקחי אותו לאן שאת רוצה

תדמייני שכל החלקים שבתוכך נמצאים על אוטובוס.
כשהילדה שבך מתעוררת בכלל שכואב לה, והיא גורמת לך להתנהג בצורה שלא היית רוצה, היא בעצם קמה מהכיסא שלה והולכת לכיסא הנהג.
היא לוקחת את האוטובוס ונוהגת בצורה מסוכנת ולא בטוחה- כי היא ילדה.
במקום זה, אנחנו יכולות לומר לחלק הזה, אני כאן איתך, אני יודעת שאת כאובה ואני פה לשמור עלייך, אני אנהג את האוטובוס. אני ארים אותך ואביא אותך הבייתה.
כלומר, ננסה למצוא את החלק הבוגר, אחראי, תומך ואוהב, כדי שהוא ינהג את החלקים כרגע, ואז אנחנו נתנהג מהנקודת מבט שלו, לא של הילדה החסרת אונים.
נתן מענה לילדה שבוכה/ פגועה/ כועסת, אבל לא נתן לה את ההגה, את המושכות.

אז מה תכלס?

1. זה הזמן להתחיל להכיר את עצמך יותר ולהעז להסתכל לחלקים קצת פחות נעימים. כעסת? הגבת בצורה לא מתאימה לסיטואציה? קחי כמה דקות להתבונן בעצמך ומה היה.


2. תסתכלי על החלקים האלו בחמלה והבנה, ותהיי המבוגר האחראי כלפיהם. תנסי להבין אותם ומאיפה הם הגיעו, הם לא סתם באו להציק לך. ואז באמפטיה, תגידי לחלק הזה שאת איתו, ואת תתני לו את המענה כשקשה לו, אבל את הולכת להגיב, לא הוא.

 

3. לפעמים מה שעוזר זה לכתוב ביומן או על דף מה את רוצה להגיד לחלקים האלו שבך. מה את מרגישה שהחלקים האלו מנסים לומר לך כשהם מופיעים. ומה הם צריכים ממך.


4. במידה ואת מרגישה שזה מעלה בך הרבה רגשות קשים, וזה מרגיש גדול עלייך, תני לעצמך מתנה שנקראת טיפול. פעם בשבוע, זמן לעצמך, לשבת ולהתבונן פנימה בלי שיפוט ועם תמיכה והכוונה מקצועית- מה יכול להיות יותר טוב מזה??


5. תזכרי שהקב"ה נתן לך את כל החלקים האלו, וזה לא סתם. חכל חלק הוא משמעותי וחלק מהשליחות שלך והתיתיקון שלך בעולם הזה, וזה מה שעושה אותך את!

איטא וולמן

איטא וולמן

איטא וולמן הינה יוצרת, שחקנית, זמרת ומנחת קבוצות. היא מעבירה סדנאות להעצמה נשית דרך חסידות, דרמה ומוסיקה במגוון נושאים ולכל סוגי קבוצות נשים ונערות. הסדנאות מתאימות לימי גיבוש, ימי עיון, סמינריוניות, מכללות, תיכונים, ועוד
להזמנת סדנא, מופע או יצירת קשר: 05445831112 או במייל: Ita@iotzma.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *