אני ואת- תקשורת בונה בשביל מערכות יחסים טובות יותר

two-white-message-balloons-1111368

אני ואת.

יש בינינו הבדלים. יש לכל אחד עולם שלם. מחשבות ,חששות, העדפות, הרגשות. שני אחים באותו משפחה חווים ילדות שונה לחלוטין! שני תאומים אפילו! כי יש מציאות, ויש איך שאני רואה את המציאות. המציאות תופסת אצלינו רק 20% מהתמונה ואילו 80% זה הסובייקטיביות, הפרספקטיבה, התפיסה שלי על מה שהיה. בגלל שרוב החוויה זה הפרספקטיבה האישית שלנו, ללא תקשורת טובה ובריאה, בחיים לא נוכל להתחיל להבין מעט מעולמו השני. להתחבר אליו, לנהל קשרים חיוביים, להבין אותו.

חשיבות התקשורת- תקשורת ביהדות

מה זה תפילה? תפילה נותנת לנו את הכוח להתחבר, ע"י זה שאנחנו מבקשות, אומרות תודה, משבחות! הדיבור שלנו איתו, הרצון שלנו לשתף אותו , להתחנן בפניו, פשוט לדבר איתו! זה תקשורת הכי בסיסית והכי חשובה. לדבר עם מי שברא אותי , להגיד לו איך אני מרגישה, לבקש!

ומה זה מצווה? מלשון צוותא וחיבור. כל מצווה שאנחנו עושות מחבר אותנו עם הקב"ה בקשר אין סופי ומוריד אותו פה לעולם. זה התקשורת שלנו איתו וזה המטרה של כל העולם. להתקשר. להתחבר.

תקשורת בנישואין

לא מספיק ששני אנשים ושני חויות שונות מתחילים למערכת יחסים, זה גם אישה וגבר. שני עולמות שונים. שני סוגי חשיבה שונים. מה שנראה הכי הגיוני לאישה נראה הכי מופרך לגבר וההפך. אישה עונה לבעלה: " אני בסדר".  מבחינתו נגמר הסיפור. מבחינתה היא הראתה לו בפנים שלה שהיא לא בסדר! למה הוא לא מבין? או לדוגמא: זוג נוסעים במכונית והאישה רוצה מים אבל לא נעים לה להגיד את זה. אז היא אומרת:"אתה צמא"? הבעל עונה לה: לא, וממשיך הלאה. האישה מרגישה לא אהובה כי לא הבין.

עוד דוגמא: אישה בוכה על קושי שיש לה בעבודה. הגבר: תתפטרי. האישה מתוסכלת ומרגישה שלא מבינים אותה כי בסה"כ רצתה חיבוק!

נשים יקרות: תגידו! שתפו! תגידו: כשאני בוכה, אני צריכה שרק תקשיב ותראה לי שאתה שם! כשאני אומרת שאני בסדר, תסתכל על הפנים שלי לראות אם אני באמת בסדר. כשאני נעלבת אני צריכה ממך א,ב,ג. כל אחת והצרכים שלה. זה חיים מתוקים יותר כשהוא מבין אותך ויודע מה את צריכה. אבל את חייבת לתקשר איתו בכדי שהוא יוכל לעזור. וזה גם לצד הנגדי. תשאלי את בעלך מה היה רוצה כתגובה ממך במצבים שונים. תחקרו את הנושא יחד. זה ייעשה לשניכם כ"כ טוב!

תכלס טיפים מעשיים ותרגיל אימגו לתקשורת טובה יותר:

  • התנסי בתרגיל אימגו: התרגיל כולל 1.להקשיב בלי לעצור את השני 2. לשקף את מה שאמר 3.לשאול אם הוא רוצה להגיד עוד משהו. ורק אז לענות. בצורה כזאת את נותנת לשני את ההרגשה שאת איתו לגמרי, מקשיבה, ולא עונה ישר.זה תרגיל מדהים לזוגות הרוצים לשפר את מערכת היחסים שלהם. כדאי לקבוע 5 דקות בכל יום שבהם פשוט מדברים. משתמשים בשיטת האימגו וכל אחד בתורו אומר, והשני מקשיב, משקף, ונמצא שם לגמרי עבורו.פשוט מתקשרים בצורה בריאה על כל מה שרוצים להגיד, חיובי או שלילי. ה-קביעה של 5 דקות ביום לדבר זה משהו ששמעתי מפי הגברת רחל קעניג. וזה שיטה מדהימה שעובדת. ככה כל דבר שקשה לך, את יודעת שיהיה לך זמן להגיד אותו. ואז במקום להתפרץ, יש לך זמן לחשוב איך להגיד את זה בצורה הכי טובה. ולחילופין, זה זמן להגיד מילים טובות לבן זוג. על דברים שעשה שראית, על משהו שחימם את ליבך. לגברים בהתחלה זה נשמע תרגיל מוזר אבל עם הזמן הם גם מאד נהנים ממנו, ומרגישים שזה טוב לזוגיות. זה מלמד גם אותם לתקשר יותר טוב, ולהקשיב יותר טוב!
  • תלמדי להקשיב: מה התנוחה שלי? ההבעות פנים? איפה אני מסתכלת? האם אני חושבת על מה שאני רוצה לענות או לספר? או שאני באמת שם, מקשיבה? יש לי פלאפון ביד? אלו שאלות שתשאלי את עצמך בכדי להגיע להקשבה יותר אמיתית. וגם לבעלך: אם יש אחד מהדברים האלו שהוא עושה או לא עושה, או כל דבר אחר, שתפי אותו! "הייתי מאד רוצה כשאני מספרת לך משהו שתסתכל אליי/ שתניח את הפלאפון בצד/ שרק תקשיב ולא תתן עיצות "
  • תקשרי בחכמה: 1. אל תגידי "אף פעם" או "תמיד". אתה אף פעם לא מוציא את הזבל! תמיד את מאחרת! תהיי ממוקדת: פעמיים. אתמול והיום. לא להכליל. 2.כשאת נותנת ביקורת תני את ההרגשה שלך. החוויה שלך. במקום: אתה פוגע בי: אני מרגישה פגועה כשאתה אומר לי דברים כאלו.מסרים של אני, 3.אל תתקפי  אישית: אתה מעצבן. את גרועה בבישול. אל תשמשי בזלזול או ציניות. דברי על המעשה ולא על הבן אדם.
  • כבדי:  זה נוגע לכל אדם. פשוט לכבד את השוני שלו. וזה במיוחד לבעלך, תראי לו שאת מעריכה את השוני שלו, שאת מכבדת אותו איך שהוא. הוא אוהב משהו אחר. הוא חושב בצורה שונה ממך. הוא מתעצבן מדברים אחרים ממך. כבדי את זה. וזה לא רק לתת לו מקום להיות שונה, זה גם להראות לו כמה את מעריכה אותו וכמה את צריכה את השונה הזה! תגידי את זה! וואו, איך את יודע לעשות ככה?? איזה מדהים זה שאתה יכול להרים את כל זה, מה היית עושה בלעדיך? תראי לו שאת צריכה את השוני שלו.

כולנו רוצים להיות שמחים ביחד, להיות אהובים ואוהבים, אז בואו נתחיל יותר לתקשר, לספר, להקשיב ולהתחבר.

איטא וולמן

איטא וולמן

איטא וולמן הינה יוצרת, שחקנית, זמרת ומנחת קבוצות. היא מעבירה סדנאות להעצמה נשית דרך חסידות, דרמה ומוסיקה במגוון נושאים ולכל סוגי קבוצות נשים ונערות. הסדנאות מתאימות לימי גיבוש, ימי עיון, סמינריוניות, מכללות, תיכונים, ועוד
להזמנת סדנא, מופע או יצירת קשר: 05445831112 או במייל: Ita@iotzma.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *